We leven in spannende tijden. ook op emotioneel vlak kan de spanning hoog oplopen. Soms komt spanning zo vast te zitten dat je ze niet meer kan loslaten. Soms zit ze zelfs zo vast dat ze niet meer voelbaar is… Oosters lichaamswerk zoals Tai Chi of Qigong kan je helpen om je bewust te worden van wat er met je gebeurt. Het biedt ook technieken om je spanning definitief van je af te schudden.

Stress

Stress en spanning zijn onlosmakelijk verbonden met het leven. Een konijn dat achternagezeten wordt door een roofdier is niet bepaald ontspannen, en dat gebeurt soms meerdere keren per dag. Het verschil met mensen is dat het -als het in staat is het roofdier van zich af te schudden- na een minuutje hijgen of trillen weer helemaal relaxed is, alsof er niks gebeurd is.

Condition humaine

Bij mensen zit de neocortex, ons menselijk brein, in de weg. We blijven vaak veel langer dan nodig hangen in stress-situaties omdat ons denkvermogen het natuurlijk vermogen van ons lichaam in de weg staat om ons van spanning te ontdoen. Dat maakt dat de pendel tussen spanning en ontspanning, die heel eigen is aan het leven met zijn onverwachte gebeurtenissen, blijft hangen in de spanningsmodus. We stapelen zo steeds meer spanning op, zeker emotionele spanning.

Herkennen

Een eerste stap om van emotionele spanning verlost te raken is ze te herkennen. Tai Chi en Qigong kunnen hier heel helpend zijn.
De meeste bewegingen en technieken zijn erop gericht om je lichaam zo veel mogelijk te ontspannen. Dat verdiept je bewustzijn. Diep gewortelde spanning, die er altijd is maar warvan je je niet steeds bewust bent, komt aan het licht.
Bovendien vergroot je lichaamsbewustzijn door de langzame en aandachtige bewegingen. Je wordt je bewust van wat je je ‘innerlijk lichaam’ zou kunnen noemen, de niet-cognitieve gewaarwording van je lichaam.
Tenslotte maakt die inwaartse blik je ook steeds meer bewust van je lichaamsenergie (Qi), zeker als je regelmatig oefent. Het mooie hiervan is dat je op den duur haarfijn aanvoelt wanneer iets niet stroomt zoals het zou moeten stromen, bv. bij een emotionele spanning.

Aanvaarden

De beroemde psychoanalyticus Jung zei ooit: ‘iemand met zijn schaduw confronteren is hem zijn eigen licht laten zien’. De sleutel tot het loslaten van emotionele spanning is dus niet alleen ze te herkennen, maar ook ze te aanvaarden.
Een mooie techniek om dat te doen komt uit het Focussen. Het komt er op neer dat telkens wanneer je je bewust wordt van een gewaarwording van spanning, je ze benoemt als ‘er is iets in me dat…’ .
Vervolgens ga je met je aandacht naar dat ‘iets’ toe. Je zet je als het ware op een stoeltje om ernaar te kijken en te luisteren. Je kan zelf de afstand bepalen, dichtbij of op een wat veiligere afstand. Dan wacht je tot dat ‘iets’ zijn informatie prijsgeeft. Je kiest zelf hoe lang je erbij wil blijven.
Een mooie ondersteuning van dit proces is de techniek van de innerlijke glimlach. Meer hierover vind je in Het geheim van de innerlijke glimlach.

Loslaten

Door op die manier emotionele spanning toe te laten, kan het zijn dat ze haar lading prijsgeeft. Dat zijn vaak onderliggende emoties, misschien vergezeld van een verhaal of een herinnering. Het evacueren van die lading is meestal voldoende om de spanning grotendeels te doen verdwijnen.
Toch kan het deugd doen om nadien je lichaam te ‘resetten’, zodat alles terug wat kan doorstromen.
Een oeroude, heel natuurlijke en krachtige techniek om dat te doen is je hele lichaam zachtjes te laten schudden en vibreren. Meer daarover vind je in het artikel Schudden als medicijn.

Jouw reactie kan anderen inspireren en helpen. Deel ze hieronder.

Geef een reactie