Je lichaam schudden als een halve gek lijkt misschien niet direct de meest voor de hand liggende oefening om je gezondheid en welbevinden te bevorderen. Toch zijn de voordelen van deze eenvoudige en deugddoende oefening enorm.

Schudden als medicijn is waarschijnlijk zo oud als de mensheid zelf.
Wanneer een konijn of een ander prooidier achternagezeten wordt door een roofdier (een hond of een leeuw of zo), en het zich wonderwel in veiligheid weet te brengen, gebeurt er iets merkwaardigs: zodra het gevaar geweken is, gaat er een snelle en lichte vibratie door heel het lichaam heen. Na dat spontane schudden gaat het dier weer vrolijk zijn gang, alsof er niets gebeurd is. Dit proces kan zich meerdere malen per dag herhalen zonder blijvende stress-symptomen.

Wij mensen zitten iets complexer in elkaar. Het menselijk autonoom zenuwstelsel kent deze ontspannende en bevrijdende schud-reflex nog heel goed, maar we hebben hem in de loop van de geschiedenis leren onderdrukken. Het resultaat is dat stress in ons lichaam blijft zitten, opgeslagen wordt en al te vaak leidt tot trauma en lichamelijke klachten.

TRE

Trauma Release Exercises is een techniek ontwikkeld door de Amerikaanse trauma-expert Dr David Bercelli. De oefeningen zijn ontworpen om die oeroude schud-reflex terug op te roepen. Het schudden vertrekt vanuit het centrum van ons lichaam, de psoas-spier. Deze spier bevindt zich diep in de buik en verbindt de rug met het bekken en de benen. Ze wordt door Chinezen wel eens de Spier van de Ziel genoemd.
De trillingen verspreiden zich langs de wervelkolom over het hele lichaam waardoor diepe chronische spanningen van het heiligbeen tot de schedel op een natuurlijke manier kunnen oplossen.

Qigong

Schudden als techniek om diepe spanningen te ontladen wordt al vermeld in oude Chinese, sjamanistische Qigong-teksten.
Waar TRE vooral werkt met trillen en schudden in ruglig, doet de Qigong-beoefenaar dat vooral rechtstaand. In de loop der eeuwen zijn er allerlei schud-technieken ontstaan, de ene al wat technischer dan de andere.
Terwijl het heel zinvol is om die technieken te beoefenen, liefst samen met een ervaren begeleider, is onderstaande techniek niet alleen eenvoudig, maar vooral altijd en overal toepasbaar.

Voordelen

Naast de hierboven beschreven diep ontspannende werking van schudden vernoemt de Qigong-literatuur ook bijkomende voordelen:

  • De interne massage van je interne organen maakt toxines vrij waardoor je energetisch systeem (qi in de meridianen) wordt gezuiverd.
  • Het lymfatisch systeem wordt gestimuleerd zonder de gewrichten te beschadigen.
  • De beweging van de gewrichten vergroot de circulatie van synoviaal vocht. In Chinese termen: de ontspanning en opening van de gewrichten verbetert de circulatie van bloed en qi, bevrijdt het lichaam van blokkades en voedt de organen.

Oefening

Ga staan met je knieën lichtjes gebogen en je rug recht.
Begin gewoon te schudden door snelle buig- en strekbewegingen te maken vanuit je benen.
Laat je hele lichaam vibreren en schudden.

Je kan dit echt niet verkeerd doen.
Hard of zacht, snel of traag, doe wat je lichaam je aangeeft.
Geniet van het schudden.
Na een tijdje zal je lichaam het schudden overnemen. Dan worden diepere lagen van ontspanning aangeboord.
Sta het schudden toe.
Verwelkom het.

Als je wil weten hoe spontane Qigong werkt, lees dan zeker even dit artikel.

Veel plezier ermee!

Laat hieronder gerust weten wat je ervaringen en bedenkingen zijn!

2 reacties
  • Mia
    Beantwoorden

    We lijken wel gekke marionetten als we bezig zijn met schudden ! Door deze blog heb ik eindelijk de zin ervan begrepen.

Geef een reactie