Sommige mensen stoppen met Tai Chi omdat ze de verschillende bewegingen moeilijk kunnen onthouden. Ik heb er alle begrip voor dat het niet fijn is om constant geconfronteerd te worden met de beperkingen of de achteruitgang van je geheugen. Toch kan het ook goed zijn om vol te houden. Onderzoek wijst immers uit dat Tai Chi je geheugen verbetert.

Mijn 86-jarige moeder volgt al 9 jaar de cursus Tai Chi voor Reuma en Artrose. Een tijdje geleden moest ze om medische redenen de lessen onderbreken. Na twee maanden kwam ze terug. Ze deed enigszins aarzelend mee met de rest van de groep. Ze was ervan immers overtuigd dat ze er na al die tijd niks meer van zou bakken.
Het was verbluffend hoe haar lichaam zich de bewegingen herinnerde. Ze schrok er zelf van. ‘Het is dan toch niet allemaal mis hierboven’, zei ze en ze tikte op haar hoofd.

Geheugen

Los van het feit dat dit wellicht eerder te maken heeft met het lichaamsgeheugen van mijn moeder dan met haar hoofd, staat het vast dat Tai Chi het brein en dus ook het geheugen bevordert. Deze studie , gepubliceerd in de Journal of Alzheimer’s Disease in 2017 stelt vast dat de grijze massa in je hersenen zelfs toeneemt naarmate je meer Tai Chi doet.
Vaak zeggen studenten me dat ze houden van Tai Chi omdat het hen verplicht om over niks anders na te denken. De focus op de juiste volgorde van de bewegingen en de soms ingewikkelde coördinatie van Tai Chi helpt hen om hun geheugen te oefenen. Een mooi alternatief dus voor wie niet houdt van sudoku’s of kruiswoordraadsels.

Ademhaling

De meeste Tai Chi stijlen die de nadruk leggen op gezondheid besteden veel aandacht aan ademhaling. De typische Tai Chi-ademhaling of dantian-ademhaling maakt je diepe stabiliserende spieren krachtiger. Zo worden ook je wervelkolom en je belangrijkste gewrichten versterkt.
Diep ademen vergroot de bloed- en zuurstoftoevoer naar de hersenen en naar de rest van je lichaam. Je hartslagvariabiliteit verhoogt, wat ook een positief effect heeft op de cognitieve delen van je brein.

Ontspanning

Ken je dat? Je kan niet op een woord komen en hoe meer je graaft in je geheugen en je erover opwindt, hoe minder je het vindt. Je zegt dan tegen jezelf: ‘Het zal straks wel terugkomen’ en dat is ook zo, van zodra je het krampachtige zoeken loslaat… Ontspanning is goed voor je geheugen.
Dat Tai Chi een ontspannend effect heeft hoeft geen betoog. Een minuutje kijken naar een Tai Chi-kunstenaar is voldoende om zelfs de grootste scepticus te doen ontdooien. De trage bewegingen, de diepe ademhaling en de bewuste aandacht voor het ontspannen van alle weefsels activeren het parasympathisch zenuwstelsel, wat zich uit in een zichtbare, diepe, maar ook alerte en actieve rust.

Rechte houding

Het belang van een rechte houding wordt in Tai Chi sterk benadrukt. Volgens de oude teksten maken ziekteverwekkers geen schijn van kans als je houding recht is. Als je je wat meer wil toeleggen op het verbeteren van je houding, lees dat zeker ook dit korte artikel.
Bovendien houdt een rechte houding je nekspieren ontspannen en soepel. De bloedtoevoer naar je brein wordt verhoogd, wat niet alleen je coördinatievermogen bevordert, maar uiteraard ook je geheugen.

Plezier

Er is een Chinese uitspraak: ‘Studeren doe je met je hart’. Als je hart betrokken is bij je studie, als je er dus plezier aan beleeft, dan onthou je gemakkelijker. In de traditionele Chinese geneeskunde is het hart immers verbonden met het lange termijngeheugen. De nieren voeden vooral het korte termijngeheugen. (Daarom weten oude mensen met een sterk hart en een door de leeftijd uitgeputte nier-energie nog heel goed wat er in hun jeugd gebeurde, maar vaak niet meer goed wat ze daarnet gedaan hebben.)
De meeste mensen doen Tai Chi voor hun plezier. Ze doen het met hart en ziel. Dat plezier heeft een positieve invloed op je geheugen.

Heb je ook aan dit artikel plezier beleefd, of je wil er iets over delen met anderen, doe dat dan hieronder!

2 reacties
  • Mia
    Beantwoorden

    Dit artikel spoort me toch aan voort te doen met tai chi, of liever om opnieuw te starten. Niet alleen voor het geheugen of de houding, maar vooral om de innerlijke rust. Om niet te vergeten : het contact met mijn medestudenten.

Geef een reactie