Hurken is voor veel westerse mensen een lang vergeten vaardigheid. Dat is jammer, omdat de gunstige effecten van hurken op onze gezondheid erg groot zijn. Zeker nu we vaker dan gewoonlijk binnen zitten en misschien ook minder bewegen is het goed om wat van onze oeroude vermogens weer uit de kast te halen.

Gezondheid

Hurken is één van de stokpaardjes van de Chinees/Thaise Qigongmeester Mantak Chia. Volgens hem is het zowat de beste oefening die je kan doen voor je onderlichaam. De meeste westerse mensen hebben immers een chronisch tekort aan Qi (levensenergie) in de onderrug en de benen. De gevolgen daarvan zijn pijnlijk herkenbaar: lage rugpijn, urogenitale klachten, verzakkingen, verzwakking van de onderste ledematen, enz…

Een opmerkelijke Braziliaanse studie uit 2012 ziet nog een drastischer verband tussen hurken en gezondheid: hoe makkelijker je kan rechtstaan vanuit een hurkhouding zonder hulp, hoe groter je levensverwachting, zo blijkt.

Ik wed dat je nu je al je computer op de grond hebt gezet en al hurkend verder leest!

Zitten

In onze maatschappij is rusten synoniem geworden voor op een stoel zitten. We zitten in knusse fauteuils, eten al zittend aan tafel, verplaatsen ons in autozetels en wanneer we thuis komen, ploffen we neer in de sofa voor TV. We brengen de meeste tijd al zittend door, met slechts kleine onderbrekingen tussen twee zitbeurten of voor een korte training in de sportzaal.
Hurken is een intensieve workout geworden, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het kan een deel van je leven worden. Veel mensen denken dat je in een hurkhouding niet kan rusten, maar dat kan wel. Je bent alleen vergeten hoe.
De enige reden waarom hurken zo ongemakkelijk aanvoelt, is dat je het niet genoeg doet.

Toilet

Een groot deel van de wereldbevolking weet nog heel goed wat hurken is. Ook kinderen hurken nog met veel gemak en souplesse.
In veel landen is het de favoriete houding om te eten, te rusten, te koken of om naar toilet te gaan. Nog niet zo heel lang geleden kenden wij trouwens ook hurk-toiletten, denk maar aan de beruchte ‘Franse toiletten’, de schrik van elke toerist uit het Noorden. Studies tonen trouwens aan dat de grotere heupflexie wanneer je hurkt ervoor zorgt dat je ontlasting makkelijker verloopt.

Al zou ik niet direct je meubels uit huis gooien en je toilet vervangen door een gat in de grond. Het ‘Beijing osteoartritis onderzoek‘ uit 2004 ontdekte dat mensen die meerdere uren per dag hurken meer kans hebben op knie-artrose en gerelateerde klachten.
Te veel hurken is blijkbaar even slecht als te weinig…

Aarde

Door te hurken komen we dichter bij de aarde. We versterken onze gronding, onze aarding, die onmisbaar is in een tijd dat we zo vaak met ons hoofd in de ‘cloud’ zitten en onze aandacht verdelen tussen intellectuele bezigheden en computerschermen, ver weg van de grond.

Bovendien versterkt hurken de kracht van onze benen, die de verbinding vormen van ons lichaam met de aarde. Als je meer wil lezen over het belang van een goede aarding en de effecten ervan op je gezondheid en welbevinden, lees dat zeker ook dit artikel.

Oefening

Als het erg lang geleden is dat je gehurkt hebt, gebruik dan een hulpmiddel. Zet je voeten op schouderbreedte, neem een tafel of een stoel vast en hurk, zo diep als nu comfortabel aanvoelt. Je kan drie tot vijf keer op en neer gaan, een of meerdere keren per dag.
Een erg leuke manier om deze oefening te doen is samen met een partner. Ga tegenover elkaar staan, neem elkaars handen vast en hurk. Allebei. Dit is makkelijker omdat je elkaar recht houdt.
Als dit vlot begint te gaan en je bouwt wat kracht op, doe het dan zonder hulpmiddel. Als je nadien nog meer uitdaging wil, hurk dan met de voeten tegen elkaar.

Nog enkele aandachtspunten:

  • kijk voor je
  • hou je rug recht en behoud de curve in de onderrug
  • rust op je hielen, niet op je tippen
  • hou je knieën boven de voeten

Het is helemaal oké om dit in het begin wat anders te doen.
Later, na wat oefenen, lukt het vast wel!

Goede moed!
Het kost wat inspanning, maar de vruchten zijn zoet!

En deel je ervaringen onderaan deze pagina, dat motiveert anderen!

8 reacties
  • Kristin
    Beantwoorden

    Bedankt, die oefening probeer ik zeker. Mij lukt het wel niet om de hielen te laten rusten (lukte me ook nooit in mijn jonge jaren). Toch maar beginnen te oefenen?

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Fijn dat je gaat proberen, Kristin! En natuurlijk is iedereen anders gebouwd, he… Forceer je maar niet. Succes ermee! Kris

  • Lea Mertens
    Beantwoorden

    Goede dag,
    Ik was altijd trots op mezelf dat ik nog goed kon hurken, bij het poetsen of in de tuin werkend.
    Tot ik enkele jaren geleden last kreeg van mijn rechter knie en de dokter afraadde om te hurken.
    Toen heb ik dat gelaten, met gevolg dat ik het nu niet meer kan, maar ik ga terug beginnen met oefenen !

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Dankjewel voor je reactie, Lea! Ik hoop dat je de raad van je dokter niet helemaal in de wind slaat. Hurken is immers één ding, terug rechtkomen is iets anders. Als je te veel belasting voelt in je knie, is het misschien beter om te beginnen met andere oefeningen. Veel succes ermee!

  • Nicole
    Beantwoorden

    Ik was altijd een superhurker vroeger, maar ergens is dat inderdaad naar de achtergrond verdwenen. Ik ga het herinvoeren nu ik dit heb gelezen. Dank!

  • Dominique
    Beantwoorden

    Hallo Kris,
    Zeer nuttig, dank u wel. Ik worstel namelijk al heel lang met het probleem (en je beseft het pas als het veel te laat is…). Als fotograaf is het zeker niet gemakkelijk en mis ik veel mooie plaatjes.
    Dus ik ga vanaf nu je tips opvolgen. Hopelijk zie ik snel een beetje verbetering 😉

Geef een reactie