De midwinterperiode is traditioneel een tijd van rust, bezinning, inkeer en loslaten om je te verbinden met je wijsheid en het leven in jezelf. Toch horen we bij Rust in Beweging dat het voor veel mensen de drukste tijd van het jaar is. Stress , verplichtingen, haast en fysieke klachten. Tijd om te aarden dus!

Een vaak gebruikt beeld in Tai Chi is dat je wandelt alsof je op het strand in het natte zand loopt, zonder putjes in het zand te maken. Je duwt je hielen niet in het zand, maar je wil een egale voetafdruk achterlaten. Voorzichtig dus. Deze simpele manier van wandelen is slechts één van vele technieken die in het oosten werden ontwikkeld om beter te kunnen aarden.

Elektriciteit

Als je gronden of aarden googelt kom je vooral uit in de elektrische sfeer. Naast het aarden van je wasmachine en je computer is het misschien interessant om te weten dat wij mensen óók elektrisch kunnen aarden. Dat dat ook heel deugddoend is, blijkt uit een heel aantal wetenschappelijke studies.

Zo blijkt uit een recent onderzoek dat het verbinden van je lichaam met de aarde ontsteking en pijn vermindert.
Een iets oudere studie toont aan dat slapen op een geleidende matras ervoor zorgt dat je sneller inslaapt, ’s ochtends helderder bent, en dat je tijdens de dag minder last hebt van angst, stress en geïrriteerdheid.

Wil je meer lezen over welke schoenen je kan dragen wanneer je Qigong of Tai Chi doet, lees dan zeker ook dit artikel.

Aarden als een boom

Als je het wat koud vindt om in december met je blote voeten in het gras te gaan staan, werden er in de Chinese traditie gelukkig een heleboel technieken ontwikkeld om je volledige lichaam toe te vertrouwen aan de aarde, om zo steviger te staan, tot rust en ontspanning te komen en de natuurlijke flow van bloed en Qi te bevorderden.

Een klassieker is Zhan Zhuang: Staan als een Paal of de Boomhouding. Deze aardende oefening werkt als een glas troebel water. Door een tijdje in deze rechte houding te staan zakt het troebele naar beneden zodat je geest steeds helderder wordt. Een heerlijke ervaring als je je wat gestrest voelt! Meer over deze oefening vind je in dit artikel.

Smelten als ijs

De meeste mensen ‘hangen’, wanneer ze zitten of staan, in hun gewrichten. Een duidelijk voorbeeld is het leunen in één heup, wanneer je lang rechtop moet staan. Deze interne stabilisatie is misschien minder vermoeiend, maar het blokkeert je gewrichten, wat na een tijd tot beschadigingen kan leiden.
Extern stabiliseren of aarden is het toevertrouwen van de volledige zwaarte van je lichaam aan de aarde.

In Tai Chi wordt het ook wel eens zinken genoemd. Dat is niet zozeer het omlaag brengen van een lichaamsdeel of wat dieper door je knieën buigen, maar meer het loslaten van spanning. Het is het gevoel dat al je spieren smelten als ijs in de zon, alsof ze afdruipen. Je geeft je spieren over aan de zwaartekracht.

Het loont de moeite om dat smelten eens te proberen:

  • Ga rechtop zitten, met je voeten plat op de grond en je rug recht.
  • Beeld je in dat er een blok ijs op je hoofd staat. (In de winter doe je of het ijs aangenaam warm is :-))
  • Het ijs begint langzaam te smelten.
  • Je voelt het langs je gezicht druipen, langs je achterhoofd, over je nek, borst en rug, ook over je armen en zo helemaal naar beneden over je benen en voeten de aarde is.
  • Beeld je in dat samen met het ijs al je spieren naar beneden druipen.
  • Uiteraard druipt alle spanning op die manier van je lichaam af.
  • Je zit nu stabieler, meer ontspannen en wellicht is het ook rustiger in je hoofd.

Een andere manier om te aarden is wat sumo-worstelaars doen. Bij het begin van elke wedstrijd heffen ze hun been op en laten het terug vallen. Met een schok, want zo’n been weegt natuurlijk heel wat.

Dit is vooral een erg leuke oefening voor kinderen:

Sfeer verzekerd op het kerstfeestje dit jaar!

  • Ga staan en vraag aan een vriend om je zachtjes omver te duwen. Onthou hoe stevig je staat.
  • Neem je eigen been vast en laat het vallen. Voel de schok die door je lichaam gaat als je been neerkomt.
  • Doe dit drie keer met elk been.
  • Laat je opnieuw zachtjes duwen en voel het verschil.

Deel je bevindingen en ideeën hieronder gerust met anderen!

Geef een reactie