Tai Chi en Qigong zijn in de eerste plaats gewoon heel plezant. Vaak vertellen studenten hoe ze genieten van de aandachtige en vloeiende beweging, het samenzijn met anderen, het activeren van de onderste dantian, het bewegen als één verbonden geheel, en nog veel meer. Onderstaande tips kunnen je Tai Chi of Qigong nog meer plezier en verdieping bieden.

Onlangs hoorde ik nog eens de bekende uitspraak ‘the journey is the goal’: de weg ernaartoe is waar het om gaat. Hier en nu dus.
Dat geldt zeker ook voor Tai Chi en Qigong. Veel mensen streven zodanig naar het beheersen van een zekere vaardigheid dat ze vergeten te genieten van het leerproces. Deze tips kunnen je helpen om dat leerproces te omarmen, hoe onvolmaakt en fragiel het misschien ook is, en zo nog meer te genieten van de Weg.

1. Ga naar buiten

Tai Chi in openlucht beoefenen laadt je op. Terwijl je geniet van de beweging, geniet je ook van de zon, de wind, de natuur om je heen. Dat geeft energie en een gevoel van verbondenheid.
Een Canadese studie uit 2009 wijst uit dat buiten oefenen een positief effect heeft op je vitaliteit, je enthousiasme, levendigheid en energie. Vanuit Chinees oogpunt worden we constant beïnvloed door de energie van de omgeving. In een natuurlijke omgeving is die Qi veel sterker en zuiverder dan binnen.
Tijdens de zomermaanden ben je daarom elke zondag van 11u tot 12u van harte welkom in Fort 4 in Mortsel voor Tai Chi in het Park.

2. Wees aandachtig

Een milde, aandachtige en mindful houding ontspant je geest en maakt gelukkig. Als je met volle aandacht focust op wat er nu gebeurt, ben je niet bezig met andere beslommeringen of problemen. De intense coördinatie en verbondenheid die je beleeft in Tai Chi en Qigong vergt heel wat aandacht. Je gaat er helemaal in op. Je concentreert je zodanig dat er niks anders meer lijkt te bestaan. Er is dan gewoon geen plaats meer in je hoofd voor de kleine en grote zorgen van het leven. Dat geeft rust, en binnen die rust de volle rijkdom van alles wat zich aandient.

3. Oefen met regelmaat

Als je steeds op dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip oefent, worden de diepgang en het effect groter. Je vaste oefenplek zal je op den duur vanzelf in een bepaalde staat brengen. Heel je lichaam en zenuwstelsel went aan de oefentijd en -plaats.
Bovendien hou je zo je brein jong en gezond. Onderzoekers aan de Fudan Universiteit in China toonden aan dat 12 weken regelmatig Tai Chi beoefenen voldoende is om de grijze massa in je hersenen te doen toenemen.

4. Verbind je met anderen

Tai Chi doe je meestal samen met andere mensen. Samen oefenen schept verbinding en een gevoel van verbondenheid met anderen maakt gelukkig. Tai Chi in groep beoefenen is gewoon veel leuker dan alleen. Niet alleen is het heerlijk om samen te bewegen op hetzelfde ritme, maar de anderen stimuleren je ook om alles te geven, om voor honderd procent je best te doen.

5. Glimlach

Een eenvoudige glimlach maakt neurotransmitters zoals dopamine en serotonine vrij. Hierdoor daalt je bloeddruk, ontspant je lichaam en krijg je een gevoel van geluk en welbehagen.
Glimlachen lost fysieke en mentale spanningen op, wat je algehele gezondheid ten goede komt.
De innerlijke glimlach is ook een aandachtsoefening. Regelmatig oefenen maakt je bewust van wat er hier en nu is, met als bijkomend voordeel dat de aangename gewaarwordingen versterkt worden en de spanningen, blokkades en ongemak worden ontvangen in een sfeer van mildheid en aanvaarding.

Heb je ook nog andere tips? Laat ze hieronder horen!

Leave a Comment