Plots zijn videochats en Zoom meetings niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Als je vaak Zoom of een soortgelijk medium gebruikt en je raakt er uitgeput van, ben je zeker niet de enige. Zoom-vermoeidheid wordt stilaan een bekend fenomeen. Om energieker te blijven tijdens het vele online vergaderen kunnen deze vier tips, maar ook de video hieronder je helpen.

Waarom zijn videochats zo vermoeiend?
Volgens de Harvard Business Review zijn daar twee goede verklaringen voor.

Ten eerste dwingen ze ons om intenser te focussen om een conversatie volledig te begrijpen. Er is meer ‘ruis’ dan in het echte leven en je kan meestal ook niet even wat vragen aan je buurman als je iets niet goed begrepen hebt.

Ten tweede staren we ononderbroken naar een scherm zonder een moment van mentale rust. Hoe vaak staar je je gesprekspartner zo intens aan in het dagelijks leven? Waarschijnlijk nooit. Het is niet alleen ongemakkelijk, maar ook vreselijk vermoeiend.

Deze vier tips kunnen je Zoom-vermoeidheid drastisch beperken.
Probeer ze rustig uit!

Beweeg

Lichaamsbeweging is leuk en gezond, maar past voor de meeste mensen eerder in de vrijetijdscontext dan dat het geassocieerd wordt met werk. Op de werkvloer (en dat is door het vele thuiswerken misschien wel je huiskamer) lijken sport en beweging misschien tijdverlies. Dat zijn ze niet, integendeel. Van vijf minuutjes rekken, strekken en bewegen krijg je zoveel energie dat je eerder tijd wint dan verliest.

Deze video werd speciaal gemaakt om je hierbij te helpen:

Stop met multitasken

Tijdens een zoom-vergadering je emails beantwoorden of iets lezen op internet of op je telefoon is natuurlijk verleidelijk, maar volgens onderzoek aan Stanford University kost het je 40% van je productiviteit. Je onthoudt ook minder wanneer je een aantal dingen tegelijkertijd doet.
Sluit daarom alle overbodige vensters op je computer, leg je telefoon weg en wees gewoon aanwezig. Als je thuis werkt, tracht je dan zo veel mogelijk af te sluiten van je dagelijkse bezigheden.

Ik besef dat dit niet gemakkelijk is, maar bekijk het zo: als je na afloop van een vergadering een pak minder moe bent, heb je meer energie over om al die andere leuke dingen te doen!

Pauzeer

Tenzij je een vergadering leidt, heb je de pauze meestal niet in de hand, maar toch kan je ook veel zelf doen. Tijdens een online vergadering kan je voor jezelf mini-pauzetjes inlassen.
Je kan het Zoom-scherm minimaliseren zodat je even enkel luistert en dus je ogen rust geeft. Of je kan af en toe wat subtiel wegkijken van het scherm.
Je collega’s zullen hier zeker begrip voor hebben. We kennen Zoom-vermoeidheid intussen immers allemaal.

Hide self view

Deze magische en doeltreffende knop op Zoom verbergt je eigen beeld voor jezelf. Anderen kunnen je nog wel zien. Klik gewoon op het venstertje met jouw beeld en kies dan ‘Hide self view’. Niet dat je anders zo veel naar jezelf zit te kijken, maar onbewust ben je waarschijnlijk toch steeds bezig met hoe je reageert, hoe je erbij zit, enz… Dat vreet aan je energie.
Loskomen van je eigen beeld kan heel ontspannend werken.

Jammer trouwens dat zo’n knop niet bestaat in het dagelijks leven πŸ™‚

En deel je ervaring hieronder met anderen. Zo leren we van elkaar!

Showing 4 comments
  • Cine
    Beantwoorden

    fijn om te weten, om het filmpje te zien en het te doen.
    Eerste oefening van de 8 brokaten, rekken en tegelijk ontspannen. Super .
    Dank je wel.

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Inderdaad, Cine, heerlijke oefening he, die eerste. Zeker met een goede dosis overgave. Heerlijk rekken en ontspannen…

  • Lies Platteau
    Beantwoorden

    Bedankt voor dit leuke filmpje, voel me in een mum van tijd terug opgeladen. Precies of ik zit terug even in de les πŸ™‚

Leave a Comment