Tai Chi en Qigong komen steeds meer in het nieuws. Blijkbaar zijn ze erg doeltreffend bij allerlei gezondheidsklachten. Minder bekend zijn de weldadige effecten van deze bewegingskunsten op ons psychisch welbevinden. Nochtans kunnen ze een belangrijke rol spelen in het omgaan met trauma’s.

Ik draag, zoals bijna alle mensen die ik ken, een rugzakje met psychische trauma’s uit het verleden. Grote en kleine. Als student wist ik helemaal niet hoe ik hiermee om moest gaan. Ze overspoelden me soms, waardoor mijn innerlijke vrijheid ernstig belemmerd werd.
Toen ik Tai Chi leerde kennen, vond ik een manier om terug thuis te komen in mijn lichaam. Ik leerde delen van mijn lichaam kennen waarvan ik vergeten was dat ik ze had. Het gaf me houvast, verankering, vertrouwen. Het was de start van een lange, maar mooie weg naar herstel.

Ziran

Een kernbegrip in Tai Chi en Qigong is ziran, de weg van natuurlijkheid en spontaneïteit. Dat houdt in dat je meegaat met de natuurlijke draad die zich afwikkelt in elk van ons. Als je klaar bent om een bepaalde gebeurtenis te verwerken, dan dient die zich aan in je leven.

Het is dan aan jou om te beslissen of je op die uitnodiging ingaat of niet, maar in elk geval geeft deze niet-forcerende houding je een zekere vorm van veiligheid.

Veilig

Tai Chi en Qigong zijn meditatie in beweging. Als je echter net als ik sluimerende trauma’s in je rugzak draagt, kunnen ze tijdens zittende meditatie in al hun volheid naar boven komen en je helemaal overspoelen. Dat is op zich niet verkeerd, maar alleen als je ermee om weet te gaan.
In Tai Chi en Qigong, maar ook in yoga moet je harder werken. Je gebruikt je verstand. Je hebt van alles te doen. Daardoor wordt de doos van Pandora niet zo snel geopend. Dat biedt meer veiligheid.

Verbinding

Trauma gaat vaak hand in hand met dissociatie van bepaalde lichaamsdelen. Je koppelt je bewustzijn gedeeltelijk los van de (confronterende) lichaamsgewaarwording en verbergt ze achter een laag spanning. Door aandachtige, ontspannen beweging ga je die lichaamsdelen terug in bezit nemen. De verbinding wordt hersteld. Het gevoel van verlamming en verdoving verdwijnt. Je versterkt je draagkracht.
Daarna kan je de pijnlijke gewaarwordingen, de informatie die opgeslagen is in die lichaamsdelen mondjesmaat weer toelaten, om ze in je bewustzijn te integreren. Dat is helen.

Aanvaarding

Nog een belangrijk effect van zachte, aandachtige beweging is dat je je lichamelijke en emotionele gewaarwordingen leert aanvaarden. Je gaat inzien dat ze komen en gaan. Ze zijn niet permanent. Dat is een heel belangrijk inzicht als je dag en nacht geplaagd wordt door steeds terugkerende, lastige gevoelens, maar ook gewoon als je jezelf beter wil leren kennen.

Pijn

De spanning die dient om trauma onder controle te houden leidt vaak tot een vicieuze cirkel van pijn, vooral schouder-en nekklachten, hoofdpijn, gewrichtspijnen en chronische vermoeidheid. Hoe Tai Chi en Qigong je helpen om uit zo’n vicieuze cirkel te raken lees je hier.

Op 25 april en 2 mei geeft de Herstelacademie Antwerpen in samenwerking met Rust in Beweging twee sessies waarbij je je innerlijke kracht ontdekt aan de hand van eenvoudige, zachte beweging. Zo werk je aan je eigen herstel. Alle details vind je hier.

En deel je ervaring hieronder met anderen. Zo leren we van elkaar!

Leave a Comment