Laat tijdens het lezen van deze woorden bij wijze van experiment een zachte glimlach ontstaan in je buik. Laat dan die glimlach langzaam uitstralen naar heel je lichaam… Moeilijk?
In dit artikel lees je hoe de krachtige en eenvoudige methode van de innerlijke glimlach je kan helpen om steviger en gelukkiger in het leven te staan.

Glimlach?

Tijdens mijn allereerste Tai Chi-les gaf Dr Shen Hongxun zijn leerlingen bovenstaande instructie tijdens een staande oefening (zhan zhuang). Ik werd er helemaal gestoord van. Mijn vriendin had het net uitgemaakt en deze leraar liet me meer dan tien minuten in een houding staan die alles behalve natuurlijk en ontspannen aanvoelde. Het huilen stond me nader bij dan die stomme glimlach…

Pas veel later werd de kracht van de innerlijke glimlach me duidelijk. De techniek wordt al eeuwen gebruikt als ondersteuning bij Tai Chi, Qigong en meditatie. Voor de Thaise daoïst Mantak Chia is het een hoeksteen van zijn praktijk.

Wetenschappelijk onderzoek aan de University of Arizona toonde aan dat een eenvoudige glimlach neurotransmitters zoals dopamine en serotonine vrijmaakt. Hierdoor daalt je bloeddruk, ontspant je lichaam en krijg je een gevoel van geluk en welbehagen.
De oefening lost dus fysieke en mentale spanningen op, na een tijdje zelfs op het diepere niveau van de organen, wat je algehele gezondheid ten goede komt.

De innerlijke glimlach is ook een aandachtsoefening. Regelmatig oefenen maakt je bewuster van wat er hier en nu is, met als bijkomend voordeel dat de aangename gewaarwordingen versterkt worden en de spanningen, blokkades en ongemak worden ontvangen in een sfeer van mildheid en aanvaarding.

Oefening

Je kan onderstaande oefening doen waar je maar wil: voor het slapen gaan, tijdens het autorijden, voor of tijdens je Tai Chi-oefening, in de supermarkt, of nog beter: hier en nu. Doe ze zo lang en zo vaak je er zin in hebt. Oefening baart kunst.

  • Sluit je ogen of kijk zonder focus. Laat vanzelf een glimlach ontstaan.

Als dat ‘vanzelf’ niet zo vanzelf gaat, kunnen deze tips je misschien helpen:
– Trek bewust je mondhoeken omhoog. (Je lichaam beïnvloedt je geest en zorgt na een tijdje voor een echte glimlach).
– Beeld je in dat je je op een heerlijke plek in de natuur bevindt en dat de zon op je gezicht schijnt.
– Denk aan iets leuks, iets waar je van genoten hebt.
– Als het echt niet lukt om te glimlachen, ga dan eerst iets anders doen. Ga wat wandelen of doe iets dat je graag doet, iets wat je blij maakt.

  • Laat de glimlach zich verspreiden naar heel je hoofd, de binnenkant van je hoofd. Voel hoe je hersenen zich ontspannen door jouw glimlach.
  • Laat je glimlach dalen door de keel, als een zachte gloed. Voel hoe je schouders ontspannen door de warmte van je glimlach. Ook je armen ontspannen, van boven naar beneden, naar de handen.
  • Glimlach naar je borstkas. Je longen zijn zoals twee oude vrienden of vriendinnen die je op straat tegenkomt. Geef je longen die vriendschappelijke glimlach. Laat de glimlach ook uitstralen naar je hart.
  • Glimlach naar al je buikorganen, een voor een: de lever, de galblaas, de maag, de milt, pancreas, darmen, nieren, blaas en voortplantingsorganen. Een globale, helende gloed naar heel je buik.
  • Glimlach naar je benen, van boven naar beneden, tot je voeten en tenen.
  • Laat tenslotte de glimlach uitdeinen naar heel je lichaam. Baad in deze weldadige positiviteit. Geniet van het effect.
  • Om af te sluiten kan je wat Tai Chi doen of je strijkt met je handen over je armen en benen om de energie weer wat te laten stromen. Voel nog even het effect van deze oefening in heel je lichaam.

Als je ervan genoten hebt, of je hebt andere bedenkingen, is het fijn om dat te delen met anderen.
Dat is aanstekelijk en helpt anderen op hun weg.

11 reacties
  • Storms Rudy.
    Beantwoorden

    5jaar geleden,deedik Tai Chi ’s middags op mijn werk.30 minuten.ik was erg tevreden hiermee.

    Nu ben ik 65 jaar,ik voel de ouderdom soms.Ben eigenlijk bang om me te forceren.

    Veel succes met je lessen en leerlingen.Gezondheid is het duurste,op deze wereld.

  • Lieva
    Beantwoorden

    Héérlijk om te doen – en wat een rust en sereen gevoel blijft er achter 💚🐬💚
    Dankjewel, Kris! Een echt cadeau!

  • Frie
    Beantwoorden

    🙂🙂😉! Dank je!
    …en je kan het stilletjes overal doen.

  • Myriam
    Beantwoorden

    …een hele mooie fotoillustratie ook…

  • Miek
    Beantwoorden

    Tof dat je tijd maakt, om ook buiten de lessen, met ons te delen wat jou zo bezielt Kris. Weer een moment om even stil te staan.

  • Els Van Gastel
    Beantwoorden

    Gek. Ik was juist sinds gisteren een glimlach (mondhoeken omhoog) terug aan het oefenen voor en na het slapen, maar deze oefening gaat nog veel verder. Dit kwam juist op het goede moment. Bedankt Kris!

  • Diane
    Beantwoorden

    😌😊🙂 ik blijf proberen 😌😊🙂

Geef een reactie