Fysieke aanraking is een primaire levensbehoefte, net zoals eten en drinken. En die aanraking is voor veel mensen erg schaars geworden sinds social distancing de norm is geworden. Een tekort aan strelingen, knuffels en fysiek contact wordt wel eens huidhonger genoemd.  Deze video en tips kunnen je helpen je huidhonger wat te verlichten.

Behoefte

Hoe heerlijk is het niet als iemand je troost door gewoon zijn of haar armen om je heen te slaan. Een goede knuffel geeft moed en energie. Aanraking is een diepmenselijke behoefte. Pas geboren baby’s worden niet voor niks op de blote huid gelegd.
Liefdevolle aanrakingen zijn ook helend en stimuleren de verbondenheid. Onderzoek wijst uit dat winkelbediendes meer verkopen wanneer ze hun klanten haast ongemerkt aanraken. En sportteams die elkaar vaak aanraken winnen meer wedstrijden.

Huidhonger

Een knuffel, een kus of een aandachtige aanraking is de laatste tijd voor veel mensen heel wat onbereikbaarder geworden dan enkele weken geleden. Anderhalve meter afstand lijkt soms wel anderhalve kilometer wanneer je echt huidhonger hebt.
Huidhonger kan leiden tot spanning, stress, angst en paniekgevoelens. Dat werd in de jaren 50 al ruimschoots geïllustreerd door de controversiële Amerikaanse wetenschapper Harry Harlow. Zijn team zette babyaapjes na de geboorte in een laboratorium met 2 kunstmatige moederapen. De huidhonger van de aapjes had verschrikkelijke gevolgen: ze bleven onderontwikkeld, werden depressief, onzeker en agressief.

Knuffelhormoon

Bij een aangename fysieke aanraking komt oxytocine vrij, het ‘knuffelhormoon’. Het vermindert stress en geeft een licht euforisch gevoel. De bloeddruk daalt, de spijsvertering wordt bevorderd en pijn vermindert. Een beetje cynisch in deze tijden is dat knuffels je eigenlijk ook beter beschermen tegen infectieziekten. Je weerstand wordt erdoor bevorderd.

Tips

Als je net als vele anderen in deze moeilijke weken huidhonger ervaart, weet dan dat je de remedie gedeeltelijk zelf in de hand hebt.

1. Knuffel eens een huisdier. Ook dan komt oxytocine vrij, met alle bekende, heerlijke effecten.
2. Neem wat vaker een douche, bad of warm voetbad. Geniet ervan.
3. Loop op blote voeten wanneer de temperatuur het toelaat. Meer over de effecten en de voordelen hiervan lees je in dit artikel.
4. Knuffel eens een boom. De parken zijn bijna verlaten nu. Het ideale moment dus om zonder schroom te genieten van lijflijk contact met deze heerlijke schepselen. Probeer het eens; het is echt voedend en verkwikkend.
5. Doe regelmatig onderstaande Qigong zelfmassage. Een tiental minuutjes per dag is genoeg om je huidhonger te stillen, je gezondheid te bevorderen en je vitaal en ontspannen te voelen.

En deel je ervaring hieronder met anderen. Zo leren we van elkaar!

8 reacties
  • Im Dierickx
    Beantwoorden

    Bedankt Kris,
    Ik vind het altijd fijn een mail te ontvangen van rust in bewegen 🙂
    Het geef met toch een stimulans om me beter te voelen en zeker nu in corona tijd.

    lieve groeten Im

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Dat is heel fijn om horen, beste Im!
      Het ga je goed. Binnenkort beginnen de lessen terug; ook dat zal goed doen!
      Van harte, Kris

  • Sigrid
    Beantwoorden

    Bedankt Kris, om ons in deze ‘rare’ tijd op een positieve en aangename manier te blijven ondersteunen, te motiveren, te ‘voeden’ met Taichi en Qigong filmpjes. Fijn dat we via deze weg gemotiveerd worden om thuis aan de slag te blijven. Dit is hartverwarmend!
    Sigrid

  • Liliane Henderickx
    Beantwoorden

    Bedankt Kris,
    in deze moeilijke tijd van angst en eenzaamheid ,geven jouw oefeningen steun en rust.
    Liliane

  • Marcelline
    Beantwoorden

    Zou graag meer info willen

Geef een reactie