De Boomhouding, of Staan als een Paal (Zhan Zhuang) is een van de meest deugddoende staande meditatiehoudingen in Tai Chi en Qigong. Ze brengt je dicht bij onze verbondenheid met bomen. Wat hebben we gemeenschappelijk met bomen? En wat kunnen we van hen leren zodat we net als hen volkomen ontspannen, stevig en authentiek kunnen zijn?

Innerlijke structuur

In zijn boek ‘Het verborgen leven van bomen‘ beschrijft de Duitse auteur Peter Wohlleben hoe bomen streven naar de meest stabiele vorm: een kaarsrechte stam met gelijkmatige vezels, symmetrische wortels en takken die als armen de hoogte in groeien. Gelijkmatig gevormde bomen kunnen immers de krachten van windvlagen en sneeuwbuien gemakkelijk opvangen doordat ze die overal in hun lichaam kunnen verdelen en afvoeren.

Als je in de boomhouding staat, voel je dat wij een soortgelijke innerlijke structuur hebben: al je ledematen zijn met elkaar verbonden. Is er ergens in het lichaam spanning of een blokkade, en er wordt een kracht van buitenaf op uitgeoefend, dan voel je hoe die kracht op de zwakke plek wordt opgehoopt. Bij een boom scheurt of breekt dan de stam. Bij een mens ‘breekt’ de innerlijke structuur, waardoor je wellicht gewoon omvalt. Door regelmatig de boomhouding te beoefenen, herstel je de verbondenheid van al je lichaamsdelen waardoor je steviger, verbonden en meer ontspannen in het leven staat.

Ontspanning

Het bos krioelt van de schimmels, bacteriën, insecten en virussen. Zo lang een boom in balans is, ontspannen, en zijn krachten heel secuur verdeelt, kan er hem niets gebeuren. Dat kan echter veranderen door de dood van een buurboom, een verandering in temperatuur of vochtigheid in het bos, of een kwetsuur aangebracht door mensen, dieren of andere, omvallende bomen. Een ingewikkeld stress-mechanisme treedt dan in werking om het evenwicht zo goed mogelijk te herstellen.

Bij mensen is stress vaak veel langduriger, doordat ons menselijk brein op een veel complexere manier omgaat met spanning. Maar het principe blijft hetzelfde: ontspannen is het evenwicht herstellen. Dat doe je in de boomhouding door al je gewrichten te openen, alsof er iemand zachtjes trekt aan je vingers en je tenen. Je wordt een beetje langer. De spanning sijpelt weg. Als je hierbij ongemak ervaart, tracht dan nog net iets meer te ontspannen. Ga echter niet buiten je grenzen. De wijsheid van je lichaam zal je aangeven wanneer het genoeg is geweest.

Ademhaling

Bomen ademen met hun naalden of bladeren. Die hebben piepkleine spleetjes die eruit zien als mondjes. Ook de wortels kunnen ademen, anders zouden loofbomen doodgaan in de winter, wanneer hun bovengrondse longen afsterven.

Net als een boom kan je ademen door alle porieën van het lichaam. Terwijl je inademt, komt de adem als een helende, deugddoende energie door je huid naar binnen, naar je buik toe. Bij de uitademing laat je overbodige spanning los. Die stroomt door je huid, maar ook door je mond en ogen naar buiten. Hou hierbij je bekkenbodemspieren zachtjes aangespannen. Deze ademhalingstechniek kan je overal doen, ook zonder boomhouding.

Boomhouding

De oefening is heel eenvoudig. Begin met enkele minuten. Je kan dit langzaam opbouwen tot tien minuten of zelfs een uur. Blijf echter steeds binnen jouw grenzen van dit moment.

  • Sta stevig als een boom. Een boom heeft wortels, diep in de grond. Zo kan jij met je gevoel, met je bewustzijn, met je aandacht tot diep in de grond reiken. Voel die wortels, heel diep en wijd vertakt, verankerd in de aarde.
  • Je benen zijn als de stam van de boom: met je knieën heel lichtjes gebogen zijn ze sterk en buigzaam. Door je onderrug te ontspannen zal je bekken een heel klein beetje kantelen. Het lijkt alsof je gaat zitten op een stoel.
  • Naar boven toe groeit een boom met zijn takken de hoogte in. Zo reik je met je kruin naar de hemel, naar het licht, om zo veel mogelijk zonlicht op te vangen met je blaadjes. De wervelkolom rekt hierdoor zachtjes uit. Hij wordt langer.
  • Je armen omhelzen de stam van een grote boom, waar je net niet rond kan, zodat je vingertoppen elkaar niet raken. Je armen zijn lang en ontspannen.
  • Geef jezelf een innerlijke glimlach. Hoe je dat doet vind je hier.
  • Zo sta je als een boom, stevig verankerd in de aarde, alle lichaamsdelen verbonden met elkaar en licht en luchtig reikend naar de hemel. Voel verbondenheid en stevigheid in heel je lichaam. Blijf zo lang staan als dat goed voelt.

Je persoonlijke ervaring en bedenkingen kunnen inspirerend zijn voor anderen. Deel ze hieronder met anderen.

12 reacties
  • Marianne
    Beantwoorden

    Oh..echt tof zo n berichtje onverwacht
    Ben er blij mee
    Wij leven tussen bomen
    Komen uit hartje stad
    Dus waardevolle levenswijsheid
    Marianne

  • Arni trommelen
    Beantwoorden

    Wauw Kris, wat een schitterende vergelijking.
    Ik heb altijd al iets met bomen gehad, nu begrijp ik waarom.
    Een goede reden om de boomhouding vaker te doen.
    Bedankt voor het delen.

  • Yvonne
    Beantwoorden

    Dank u wel Kris,

    Zo een berichtje doet deugd, ik ga de daad bij het woord voegen en er direct mee beginnen!

    Grtjes , Yvonne

  • alexandra
    Beantwoorden

    Héél mooi! Instant effect ,al lezend …en zittend ….. 🙂 toch ook boom-gevoel ! 🙂

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Dag Alexandra
      Fijn dat je eraan toevoegt dat je het ook zittend kan doen. Inderdaad!
      Veel plezier ermee
      Kris

  • Jef Michiels
    Beantwoorden

    Beste Kris ,
    dank je wel voor die deugddoende wijsheid , die eigenlijk al zo oud is als de bomen zelf , alleen moeten we ze dringend opnieuw ontdekken en terug opnemen . Je staat prachtig op de foto in een zonnestraal als ” bomenknuffelaar” , iets wat Ria en ikzelf ook graag doen . Je inspireert me om het boek van Peter Wohlleben te gaan lezen , ik heb het reeds een een hele tijd geleden gekocht , maar nog niet gelezen , net zoals zijn ander boek over het emotionele leven van dieren . Dank je wel voor het delen van je wijsheid en het stimuleren van onze innerlijke en uiterlijke gezondheid ! Lieve en warme groetjes van Jef en Ria en tot maandagmorgens .

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Dag Jef en Ria
      Het is inderdaad een heel mooi boek. Het doet nadenken over wie we zijn en hoe we met elkaar en de natuur omgaan.
      Tot snel
      Kris

  • Lieva
    Beantwoorden

    Peter Wohlleben heeft intussen een derde boek in de boekhandel: ‘Het bos’, handboek voor elke boswandeling.
    Ik vind het al even ‘avontuurlijk’ en ‘vernieuwend’ als zijn vorige boeken over het leven van de bomen en innerlijke leven van dieren 🙂

  • Chris Lodewijckx
    Beantwoorden

    Bedankt Kris voor deze mail.
    Heel mooi en zo kan ik het achteraf nog eens lezen…en oefenen!

  • Mia Van Rooy
    Beantwoorden

    Je hebt er geen idee van hoe welkom jouw berichtjes zijn. Verrijkend en deugddoend.
    Dank je.

  • Petra Swaegers
    Beantwoorden

    Het wordt nu winter en kerst, en ik ga dan wandelen in het fort van Mortsel en kijken naar de bomen. Dan voel ik een beetje de energie die ik nodig heb. Bedankt.

Geef een reactie