Witte selder, brandnetels op de blote huid, koolbladeren, olijfolie of groenlipmossel: er bestaan talloze huismiddeltjes tegen reuma, artrose en andere gewrichtsklachten. Zonder een uitspraak te doen over het nut van deze middeltjes zijn alle experts het er intussen over eens dat in de behandeling van gewrichtsklachten bewegen een erg belangrijk onderdeel is. Waarom dan Tai Chi en niet bv. lijndansen of joggen?

1. Tai Chi haalt je uit een vicieuze cirkel.

Veel mensen die ik de afgelopen jaren ontmoette tijdens de Tai Chi-lessen zitten in een vicieuze cirkel. Bewegen doet pijn, dus bewegen ze niet meer. Hoe zou je zelf zijn? Door minder te bewegen, gaan de gewrichten meer verstarren en verstijven. Dat maakt bewegen nog pijnlijker, dus ga je nog minder bewegen, enz. Tai Chi haalt je uit deze cirkel. De zachte, vloeiende bewegingen en de traagheid ervan maken het mogelijk om te bewegen binnen de eigen grenzen, hoe beperkt die soms ook zijn. Je beweegt zonder pijn. Dat is voor veel mensen een soms erg mooie en ontroerende vaststelling: ze kunnen terug bewegen. Ze kunnen eindelijk terug sporten, wat lange tijd onmogelijk was gebleken.

2. Tai Chi versterkt je hart-long-functie.

Mensen die het ooit langer dan 50 minuten volhielden, weten het: Tai Chi is een volwaardige sport. Je gaat er niet uitbundig van zweten, maar het activeert je diepere structuurspieren. Dat kan best wel inspannend zijn en in veel gevallen voel je het aan je spieren de dag nadien. Het versterkt je hart en je longen en bouwt je conditie op.

3. Tai Chi versterkt de spieren.

Door de trage bewegingen en de diepe houdingen wordt spierweefsel opgebouwd. Sterkere spieren betekent een betere bescherming van je gewrichten en dus minder pijn. De gewrichten worden immers beter beschermd. Bovendien worden de diepe structuurspieren versterkt, wat je stabiliteit ten goede komt. Het is niet verwonderlijk dat Tai Chi vaak ingezet wordt als middel tot valpreventie bij senioren.

4. Tai Chi vergroot je lenigheid.

Je bent soms leniger dan je denkt. Door dagelijks op een zachte, pijnloze manier je spieren te rekken, steeds binnen de aangename grenzen van Tai Chi, herwin je een stuk van de lenigheid die je misschien al lange tijd kwijt was. Het is verbazend om zien hoeveel vorderingen iemand na slechts een paar maanden kan maken.

5. Tai Chi is goed voor je humeur.

Tai Chi wordt meestal in groep gedaan. Samen bewegen op hetzelfde ritme, in verbondenheid met jezelf, met de natuur en met de anderen: je zou van minder vrolijk worden πŸ™‚

Heb je zelf nog andere redenen om Tai Chi te doen? Of herken je jezelf hierin? Schrijf hieronder een reactie en deel het met anderen!

2 reacties
  • Iemand die graag tai chi doet
    Beantwoorden

    Tai chi geeft innerlijke rust, een diep sereen gevoel en maakt op die manier gelukkig.
    En iemand die gelukkig is, heeft ook meer ‘reserve’ om te verdiepen in zichzelf en meer geduld en begrip ( meer innerlijke ruimte eigenlijk ) voor zijn omgeving. ( mens, dier en natuur ) πŸ™‚

  • Walter
    Beantwoorden

    De stellingen zijn juist en bovendien heb je niets anders nodig dan een klein beetje plaats, rust en stilte om je hobby uit te oefenen. Waar dan ook, wanneer dan ook, in groep of alleen, binnen of buiten en vooral buiten geeft die extra dimensie.

Geef een reactie