Veel Tai Chi en Qigong-beoefenaars zeggen dat regelmatig oefenen hen dichter bij hun innerlijke kracht brengt. Ze worden meer zichzelf. Hoe werkt dat? En hoe kan het helpend zijn voor kwetsbare mensen?

We geven bij Rust in Beweging al sinds meer dan tien jaar workshops voor kwetsbare doelgroepen. Hierbij ligt de focus steeds op heel worden, op steeds meer jezelf worden. Zonder te beweren dat Tai Chi een wondermiddel is tegen alle kwalen, kan ik intussen zeggen dat het kan bijdragen tot genezing in de brede zin van het woord. Je komt meer bij je innerlijke kracht. Je ervaart meer evenwicht tussen lichaam en geest. Daardoor voel je je vitaler en geef je je zelfgenezend vermogen alle kans. Dat is helend, en dus genezend.

Een recent vergelijkend onderzoek van meer dan 40 wetenschappelijke studies over Tai Chi geeft aan dat er meetbare positieve effecten zijn op de geestelijke gezondheid.
Volgens Dr. Chenchen Wang, een onderzoekster aan de Tufts University School of Medicine in Massachussets, verbetert het humeur en het gevoel van welbevinden. Regelmatige beoefening vermindert stress, angstgevoelens, depressie en gemoedsschommelingen. Het vergroot het gevoel van eigenwaarde.

Uit een andere Amerikaanse studie van professor Helen Lavretsky blijkt dat eén keer per week Tai Chi beoefenen een depressie kan verlichten. Je energiepeil verhoogt en je geheugen wordt merkbaar beter.

Aandacht

Tai Chi en Qigong gaan over aanwezig blijven in het moment, terwijl je observeert wat er gebeurt in je lichaam. Je observeert alle gewaarwordingen met een zekere afstand. Je verdrinkt er niet in en valt er niet mee samen. Deze houding is goed voor je mentale gezondheid. Ze laat toe om te reflecteren over wat je ervaart zonder erin meegesleurd te worden.

Aanvaarden

Een belangrijk neveneffect van die aandachtige houding is dat je bepaalde lastige gewaarwordingen leert aanvaarden. Gedachten en gevoelens komen en gaan. Ze zijn niet permanent. Dat is een waardevol inzicht voor kwetsbare mensen die dag en nacht geplaagd worden door steeds terugkerende, lastige gedachten en gevoelens.

Ontspanning

Veel studenten zeggen me dat het uurtje Tai Chi of Qigong het meest ontspannen uur van de week is voor hen. Dat komt natuurlijk door de trage, ronde bewegingen en door de focus op je lichaam, je centrum, de vloeiendheid van de bewegingen. Het maakt je hoofd leeg. Bovendien is het niet helemaal vrijblijvend: je moet er echt wel over nadenken. Dat houdt je geest bezig, een beetje zoals een mantra, zodat dagelijkse beslommeringen en problemen naar de achtergrond verdwijnen.

Eigenwaarde

Tai Chi is niet moeilijk om leren. Het is een heel laagdrempelige manier van bewegen. Iedereen kan het, zelfs mensen met aanzienlijke fysieke beperkingen. Zeker op een moment dat je wat minder goed in je vel zit is dat deugddoend. Je doet succeservaringen op je hebt de voldoening van iets nuttigs geleerd te hebben.

Van april tot juni geeft de Herstelacademie Antwerpen in samenwerking met Rust in Beweging een reeks van vijf lessen Tai Chi voor mensen die stappen willen zetten in hun psychisch herstel.
Locatie: Hoeve Dieseghem, Wouter Volcaertstraat 44, Mortsel
Data: Donderdagen 19/4 – 3/5 – 17/5 – 31/5 – 14/6, telkens van 10u tot 11u30.
Inschrijven kan via deze link.

Een gezonde geest

… in een gezond lichaam. Aan de deugddoende fysieke effecten van Tai Chi en Qigong twijfelt intussen niemand meer. Hier vind je een duidelijk overzicht van de voordelen van Tai Chi voor mensen met gewrichtsklachten, CVS, fibromyalgie enz…
Eens je je lichamelijk beter en energieker gaat voelen, word je natuurlijk meer en meer actief in het dagelijks leven, wat vaak een positief sneeuwbaleffect veroorzaakt.

Houding

Tai Chi en Qigong verbeteren je houding. Door het aannemen van bepaalde krachthoudingen (power poses) ga je je krachtiger voelen. Als je een tijdje staat in de basishouding van Tai Chi en Qigong (wuji-houding) gebeurt er iets in je geest. Het is alsof alle negativiteit naar beneden zinkt, als een glas troebel water dat een tijdje staat zodat de onzuiverheden naar de bodem zinken.

Herstel

Kwetsbare mensen dragen vaak de gevolgen van trauma’s uit het verleden. Die trauma’s kunnen leiden tot dissociatie van bepaalde lichaamsdelen. Door bewust te gaan bewegen, binnen de eigen comfort zone, ga je die lichaamsdelen als het ware terug in bezit nemen. De verbinding wordt hersteld. Het gevoel van verlamming of verdoving verdwijnt.

Verbinding

Tai Chi en Qigong worden meestal in groep beoefend. Samen bewegen, op hetzelfde ritme, vaak ook op hetzelfde ontspannen ademhalingsritme, heeft een sterk helende werking, zeker als je door omstandigheden sociaal wat geïsoleerd bent geraakt.

Heb je aanvullingen, ideeën, opmerkingen, eigen ervaringen? Deel ze hieronder met anderen!

2 reacties
  • Evy Meuris
    Beantwoorden

    Dag Kris, moet je voor Qigong een volledige reeks volgen ?

    Groetjes Evy

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Dag Evy, goed om van je te horen! Voor Qigong lessen kan je steeds instappen. We werken dus niet met reeksen. Lessen zijn momenteel elke maandagochtend van 9u30 in Mortsel, behalve tijdens de schoolvakanties. Je bent van harte welkom! Kris

Geef een reactie