“De bewegingen lijken leeg, maar zijn het niet echt. Ze lijken vol, maar eigenlijk zijn ze leeg.” Van alle grote Chinese Tai Chi-meesters was Sun Lutang misschien wel de meest filosofische en vernieuwende. Zijn werk 太极拳学 (Taijiquan Xue) is mysterieus en raadselachtig, maar tegelijk kristalhelder en van een grote schoonheid en diepgang.

Sun Lutang was een pionier in het integreren van de Chinese interne krijgskunsten Tai Chi, Xing Yi en Ba Gua. Hij vernieuwde alle drie de stijlen. Hij wordt niet voor niets de ‘martiale wijze van China’ genoemd. In 1924 publiceerde hij zijn Studie van Tai Chi. In het voorwoord bij dat boek legt hij kort en eenvoudig uit wat de kern van Tai Chi Chuan (letterlijk: de krijgskunst van de Tai Chi) is.

Hieronder vind je de vertaling van de tekst van Sun Lutang die ik maakte uit het Engels en het Chinees.

Qi

Vanaf het moment van conceptie word je doordrongen van een Originele Energie (Qi) die voeding geeft aan je lichaam. Er is niet te veel en niet te weinig. De energie is in evenwicht. Ze lekt niet weg. Ze is volmaakt en volledig. Het is pure, actieve energie. Daarom wordt ze centrale, harmonische energie genoemd. Ze stroomt tot in de ledematen en de beenderen. Er is geen plek in het lichaam waar ze niet komt. Er is geen moment in de tijd wanneer ze er niet is. Ze is niet alleen binnen maar ook buiten. Ze stroomt onophoudelijk, zonder onderbreking.

Yin en Yang

Het openen en sluiten, het bewegen en tot stilstand komen in de krijgskunst komt voort uit deze energie. Ook het wonder van uitzetten en samentrekken komt voort uit deze energie. Openen is uitzetten en bewegen. Sluiten is samentrekken en tot stilstand komen. Openen is yang en sluiten is yin. Aanvallen, uitzetten en bewegen zijn yang. Terugtrekken, samentrekken en tot stilstand komen zijn yin.

Tai Chi

Bij openen en sluiten is het de Ene Energie die beweegt als yin en yang. Tai Chi is die Ene Energie. De Ene Energie is Tai Chi. Wanneer je het hebt over het lichaam, dan noem je het Tai Chi. Wanneer je het hebt over het praktisch gebruik, dan noem je het de Ene Energie. Wanneer er yang nodig is, wordt ze yang. Wanneer er yin nodig is, wordt ze yin. Wanneer ze boven nodig is, is ze boven. Wanneer ze beneden nodig is, is ze beneden. Yang en dan yin. Yin en dan yang. De Ene Energie is steeds in beweging maar altijd stabiel.

Tai Chi Chuan

Openen en sluiten gebeuren heel natuurlijk. Ze bewegen ergens rond het midden. Dat midden is de Tai Chi. Probeer openen en sluiten te laten afwisselen, net zoals bewegen en tot stilstand komen. Als je dat principe goed begrijpt, kan je binnen elke beweging het centrum combineren met de omtrek. Zo ervaar je de heerlijke effecten van de bewegingen. De omtrek is een lege cirkel die een vorm heeft en het centrum is een volle cirkel die geen vorm heeft. Die twee cirkels vertegenwoordigen het principe van het Lege en het Volle in Tai Chi Chuan. De bewegingen lijken leeg, maar zijn het niet echt. Ze lijken vol, maar eigenlijk zijn ze leeg.

De betekenis van Tai Chi Chuan

De energie stroomt overal naartoe zonder enige hindernis. Ze is rond en levendig, zonder hoeken. Er is niet te veel en niet te weinig. Wanneer ze zich manifesteert, reikt ze tot voorbij het einde van het universum. Wanneer ze zich terugtrekt, verbergt ze zich als een geheime, innerlijke schat. Ze kan eindeloos veranderen. Ze is onuitputtelijk in het gebruik. Hierin schuilen de echte lessen. Dat is de echte betekenis van Tai Chi Chuan.

(Vertaald uit 太极拳学 (Taijiquan Xue) door Sun Lutang, gepubliceerd juni 1921.)

Geïnspireerd? Laat de Sun Lutang in jezelf los en schrijf je reactie hieronder neer!

4 reacties
  • Richard
    Beantwoorden

    Kris, Hi, Richard hier, ik ben altijd blij die berichtjes van Rust in Beweging te ontvangen, en ik lees deze met aandacht door.
    Mischien herinneren je mij noch. ik was student bij u enkel jaar geleden als beginner voor Tai Chi, maar had het moeilijk te volgen met mijn lichaamelijk belemmering (kunstbeen enz).
    Ik had het spijt voor te stoppen met u begeleiding. het was voor mij zeer moeilijk te blijven volgen.
    Maar als ik lees over de filosophie van u krijgkunst en inderdaad deze bericht met het inzicht volgens het geheim van Sun Lutang, besef ik dat er zijn vaste parallellen tussen Tai Chi Chuan, en het non Duality principe van Advaita Vedanta, het Hindus filosophie van welk ik ben student. Dit spreekt ook over het universeel bron van waar alles komt, dat alles is Een,
    May I switch to writing in English?
    I think that I, like so many of us, become frequently lost and entwined in the illusions of everyday life. That we are continually convinced of a fragmented reality that we cannot help but believe in. This brings us to imbalance and ultimately to suffering.
    I see in the beauty of Tai Chi, through this fluidity and submission to the universal flow, an offer of escaping the distraction of the past, the future, and everywhere else on our wonderful planet earth, except where we are now, at this moment, standing. A way to realize that the there and then, is not the here and now, for we are, in essence, here-ness and, now-ness.
    Your exercises are it seems a meditation of dynamic balance, to help us bring ourselves into tune with the symphony of life, to harmonize with true nature, and to be free of the bonds of our delusions.
    I hope one day my life’s path may bring me back towards a possibility of balance and equilibrium, but then, of course, it is already doing so.
    With very friendly greetings.
    Richard.

    • Kris Van Cappellen
      Beantwoorden

      Hi Richard, lovely hearing from you again! Thanks for taking the time to write a reaction. There are indeed many paths that lead to similar insights. No wonder, as after all it is oneness that we’re talking about 🙂 I love how you call it: submission to the universal flow. Thank you for your most inspiring words! All the best, Kris

  • Jef Michiels
    Beantwoorden

    Beste Kris , dank je wel voor de verhelderende en inspirerende teksten over qigong , taichi en het Chinese denken zoals taoïsme . Toch wel spijtig dat er toch nog altijd té veel mensen zijn in onze maatschappij , in godsdiensten en religies , die zo geweldig vastzitten in dat traditionele “ hokjesdenken “ , zoals priesters en kerken die “ andersdenkenden “ de toegang verbieden tot hun kerken , toch wel intriestig en jammer , zeker in onze tijd !
    Die mensen met hun tunnelvisie en hokjesdenken , die dan meestal ook nog behept zijn met een sterke drang tot veroordelen van de “ verkeerde geloven “ en tot het bekeren tot de hunne ! Als die mensen ruimer zouden kunnen denken , ervaren en kijken , dan zouden deze mensen ervaren en zien dat alles en allen één zijn boven alle uiterlijke verschillen ! Uiteindelijk is dualiteit en polarisatie slechts een bepaald niveau , en blijkt allen en alles uiteindelijk EEN te zijn en verbonden in plaats van verschillend en beter of slechter ! Uiteindelijk zouden religies moeten verbinden en verenigen en liefhebben in plaats van te veroordelen , te scheiden en zich beter te voelen dan anderen . Ik appreciëer heel sterk de inspirerende teksten uit het boeiende Chinese denken en beschouwen ! Dank je Kris om ons in contact te brengen met deze rijke cultuur ! Van Jef Michiels .

Geef een reactie